coffeeandcake.blogg.se

Time is money.

Kategori: Allmänt

Meningen som jag har sagt så många gånger under 2012 - "Time is money" verkar verkligen vara sanningen. I slutet av februari 2012 avslutade jag universitet (bachelor degree - riktning Tourism management) och redan den första mars 2012 borjade jag jobba hos ett event managenent företag. Mitt liv förendrades verkligen sjukt mycket. Även om det låter vara jätteroligt finns det många många nackdelar... Sen jag jobbar här fick jag uppleva så många saker! Redan den första månaden här har jag lärt mig nästan mer än under hela mitt studium. Min boss gav mig mycket jobb men också mycket ansvar. Strax efter några dagar fick jag följa med till en konferens som vi organiserade i Split...500 deltagare och mest av de var män. Ni kan förestella sig hur det blev med en ung kvinna som jag och 500 män som var där bara för att de fick betalat ett fint hotel från sitt företag. När man organiserar en konferens och när man är där så finns det nästan inte ens tid för att gå på toa. Dagen börjar kl. 5.30 när man försöker hinna ta ett dusch och äta otminstone lite av den sjukt stora hotel frukosten. Sen måste man kolla om "set up" till konferensen är bra och många andra saker (som mest inte är bra och då får man redan kl 6 på morgonen panik som fan), då är man där hela dagen och springer 100 kilometer runt hela hotellet tills man inte kan stå längre. Men på kvällen är det inte slut - då är det dags för evening events - och om man har tur ligger man runt kl 4 på morgonen trött i sängen. Då får man sova typ 1,5 timme och sen börjar allt igen. Får inte glömma att allt annat jobb, som inte handlar om konferensen där man är i just nu, inte sover. Ibland när jag kommer till mitt hotelrum kl 4 på natten måste jag kolla alla jobb mails och försöka svara till de mesta. Eftersom jag bara är 22 år gammal har jag ibland problem med att några inte tar mig seriös. Stora fördelar med såna konferenser är att man får bo på ett fint hotel och eftersom man är konferensarrangör får man alltid det bästa och storsta rummet med bäst utsikt. Tyvärr har man ingen tid att njuta rummet. Men ändå. En annan super stor nackdel är att jag nästan inte har någon privatliv när jag är i Zagreb. Jag är bara 22 år gammal och redan nu måste jag leva som att jag är 50! Sitter mest på jobbet tills sent på kvällen och sen är jag så trött att jag bara åker hem och sover. Vad är det för liv? Vet inte vad ni tycker, men jag vill iaf inte leva så. Situationen med jobb i Kroatien är hemskt och jag måste vara lycklig att jag har jobb. Ingen av mina vänner har lyckats att hitta jobb. Jag ser ingen ljus! Medans alla hade semester förra sommaren, stannade jag i sjukt varma Zagreb ensam och jobbade jobbade jobbade. Jag har inga lediga dagar! De ända "lediga" dagar var när jag låg i sjukhuset i en vecka! Okej, nu när det var nyårsafton fick jag ledig så att jag kunde åka till Zadar med bland andra min syster som bor i Tyskland och som jag aldrig får se pga mitt jävla jobb. Jag har ingen tid för min familj och mina vänner. Vad är det för liv? Vart är världen på väg? Det värsta är att jag inte ens få bra betalt. Okej, visst finns det också många fördelar - t.ex. jag får träffa många intressanta personer, känndisar, får resa ganska mycket, får bo på fina hotel, äta jättegott mat... Vad jag gillar mest är "site inspection". Innan ett event tar plats måste man först åka till olika platser och kolla alla hotel, bo där gratis, prova mat och så :) Nu har jag skivit för mycket och vet att ingen kommer läsa min drama, men just nu har jag erkännt att ingenting går som man planerar det. Egentligen tänkte jag flytta till Sverige... Här måste jag iaf stanna ett till år. Minnst.
Här är några foton från jobbet! At least it looks good :)
 
Mitt rum i Le Meridien Lav hotel Split
Utsikt från rummet
Tidigt på morgonen..jobb jobb jobb..solen skiner ute men vem bryr sig :(
Hatar den där terassen! Hade aldrig till att komma ut och sitta at least 5 minuter!!
Kempinski Hotel Adriatic - fick bo här två gånger förra året yaaay
TV i badrummet! Kan vara lycklig om jag hinner ta ett dusch!
Där satt jag aldrig! Man känner sig även ensam i ett så stort rum!
Tre TV aparater. Även om jag hade semester där skulle jag inte kolla på de. Det är så vackert ute!
Tack så mycket, men det är bara jag i rummet! Behöver inte två glass till vin!
Man behöver inte ens stigga upp - om man inte måste.
Boss och jag på Weekend Media Festival i staden Rovinj
Rovinj
Var två gånger i Dubrovnik - Hotel Excelsior, och hade inte ens tid att ta foto på mitt rum - bara den här!
Men annars ser det såhär ut (för någon som har semester där)...
Tror att jag aldrig i mitt liv kommer ha pengar för att vara på semester på såna hotel.
Mitt nästa "resmål" är Lisbon, Portugal i slutet av februari. Kommer inte ens se L av Lisbon!
 

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Håller tummarna du en dag kan checka in på ett just sådant hotell. Fina bilder. Kram Åsa

    2013-01-07 | 12:31:56
    Bloggadress: http://killingyourdarlings.blogg.se
  • Linnea säger:

    sv: Ja, dem luktar riktigt gott! En väldigt bra julklapp :)
    Tack så himla mycket. Vad roligt att du gillar den :)

    2013-01-07 | 13:48:44
    Bloggadress: http://linneaakarlsson.blogg.se
  • Wilma [canonflicka.blogg.se] säger:

    Svar; Tack så jättemycket! :)

    2013-01-07 | 15:37:28
    Bloggadress: http://canonflicka.blogg.se
  • alma säger:

    sv: Tack så mycket!
    Detsamma!!

    2013-01-07 | 18:19:33
    Bloggadress: http://abraun.blogg.se
  • S säger:

    Tycker också att det där med att kolla upp ställena innan låter som en kul del av jobbet. Och ja, bilderna får det att se bra ut. Men som du skriver... så är ju inte allt som det ser ut :)

    Svar: Bra val. Kinamat är mums.

    2013-01-07 | 18:45:30
    Bloggadress: http://baseballwife.blogg.se
  • Cornelia säger:

    sv; Ja, visst gör det :)

    2013-01-07 | 19:07:02
    Bloggadress: http://coorneliaa.blogg.se
  • Sophie säger:

    sv: gott nytt år!

    2013-01-07 | 19:37:46
    Bloggadress: http://sophiethatsme.blogg.se
  • Arijana säger:

    tack tack tack :) kan du inte lägga upp såna inlägg också, om ditt privatliv? :D

    Svar: Jo, det vill jag också göra! Men just nu finns det inte så mycket intressanta saker i mitt liv haha :P Ska göra mitt bästa att fixa det :)
    Ana

    2013-01-07 | 20:20:35
    Bloggadress: http://audioland.blogg.se
  • Sanna ;D säger:

    Oh ser ut att vara ett bra hotell!:D

    2013-01-08 | 07:01:58
    Bloggadress: http://handlingar.blogg.se
  • Cissi säger:

    Det hade säkert varit ett roligt jobb om det hade varit lagom med jobb men din historia låter väldig tuff...
    Jag hoppas att du i framtiden hittar ett jobb som du trivs bättre med och med en mer "normal" arbetstid!

    Kram

    2013-01-08 | 10:11:59
    Bloggadress: http://cissileandersson.blogg.se
  • Lina säger:

    Hej!
    Var med och tävla om ett presentkort på Joli! Mer info om tävlingen finns inne på http://jolii.blogg.se !
    Direktlänk : http://jolii.blogg.se/2013/january/vinn-ett-presentkort.html
    Ha en riktigt bra dag! Kram!

    2013-01-08 | 10:17:13
    Bloggadress: http://jolii.blogg.se/
  • Nathalie - bebis på väg ♥ säger:

    Tack snälla du:)

    Himla fina bilder!

    2013-01-10 | 12:57:05
    Bloggadress: http://www.nathaliegustafsson.blogg.se

Kommentera inlägget här: